ازآنجاییکه آثار هنری و کلیت هنر از یکسو در راستای جامعه و از سوی دیگر از تمایلات ذهنی انسان نشات میگیرد، باستانشناسی و حتی مردم شناسی بطور قطع و یقین نمیتواند حواس و ادراک حسی بشر را نمایان سازد، اما بر اساس شواهد مادی برجای مانده، میتوان نظریاتی را در این خصوص ارائه داد. در واقع شواهد باستان شناسی و مصنوعات فرهنگی وظیفهی انتقال اطلاعات را دارند. از اینرو مطالعه و مقایسهی مواد فرهنگی محوطههای گوناگون، به عنوان یکی از رهیافتهای مفید و موثر در باستان شناسی و هنر در ردیابی و درک تاثیرات متقابل فرهنگی نسبت به هم، با اهمیت جلوه میکند. در پژوهش حاضر تعداد 12 عدد نمونهی سفالی منقوش از تپه پردیس و 6 عدد نمونهی سفالی منقوش از دورههای II و III چشمهعلی در فلات مرکزی ایران مورد فرابازنمایی قرار گرفتهاند که بر این اساس میزان تاثیرپذیری نقشهای سفال منقوش تپه پردیس از نقشهای سفال منقوش چشمهعلی مشخص شود، زیرا نقشها، یکی از منابع اصلی در بازنماییها و فرابازنماییها هستند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که هنرمند سفالگر تپه پردیس مبنای اصلی تزیینات سفالی خود را، نقوش چشمهعلی در نظر گرفته است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، مطالعات کتابخانهای و بررسی نمونههای موزه ای صورت پذیرفته و نقوش در هر محوطه به صورت مجزا مورد تحلیل قرار گرفته و در نهایت نقوش هر دو محوطه در کنار هم فرابازنمایی شده است. ازآنجاییکه آثار هنری و کلیت هنر از یکسو در راستای جامعه و از سوی دیگر از تمایلات ذهنی انسان نشات میگیرد، باستانشناسی و حتی مردم شناسی بطور قطع و یقین نمیتواند حواس و ادراک حسی بشر را نمایان سازد، اما بر اساس شواهد مادی برجای مانده، میتوان نظریاتی را در این خصوص ارائه داد. در واقع شواهد باستان شناسی و مصنوعات فرهنگی وظیفهی انتقال اطلاعات را دارند. از اینرو مطالعه و مقایسهی مواد فرهنگی محوطههای گوناگون، به عنوان یکی از رهیافتهای مفید و موثر در باستان شناسی و هنر در ردیابی و درک تاثیرات متقابل فرهنگی نسبت به هم، با اهمیت جلوه میکند. در پژوهش حاضر تعداد 12 عدد نمونهی سفالی منقوش از تپه پردیس و 6 عدد نمونهی سفالی منقوش از دورههای II و III چشمهعلی در فلات مرکزی ایران مورد فرابازنمایی قرار گرفتهاند که بر این اساس میزان تاثیرپذیری نقشهای سفال منقوش تپه پردیس از نقشهای سفال منقوش چشمهعلی مشخص شود، زیرا نقشها، یکی از منابع اصلی در بازنماییها و فرابازنماییها هستند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که هنرمند